Dobrze urządzona i przytulna sypialnia a higiena snu

Statystyki pokazują, że nawet co druga osoba w Polsce, może mieć problemy ze snem. Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z bezsennością, jest odpowiednia higiena snu, a także dobrze zaplanowana i przytulna sypialnia. Jak ją urządzić, aby sprzyjała nocnemu odpoczynkowi?

Jakie są przyczyny bezsenności?

Chyba każdy z nas doświadczył choćby przejściowych problemów ze snem, a jedną z najczęstszych przyczyn jest stres oraz problemy w życiu osobistym lub zawodowym. Powodem może być też przyjmowanie różnego rodzaju leków. Sama miałam w swoim życiu kilkutygodniowy epizod, gdy z powodu przyjmowanego leku sterydowego, budziłam się właściwie każdej nocy około godziny 2. Plus? Miałam sporo czasu na czytanie książek.

W dłuższym okresie czasu, bezsenność może mieć jednak poważne skutki na nasz organizm, a także na codzienne samopoczucie. Lekarze wskazują, że problemy ze snem to bowiem nie tylko zmęczenie, rozdrażnienie oraz kłopoty z koncentracją, ale również inne, długoterminowe efekty. Wśród tych ostatnich wskazuje się m.in. na zwiększone ryzyko chorób serca, depresji oraz cukrzycy. Jak więc można próbować radzić sobie z problemem bezsenności?

Higiena snu, czyli zestaw praktycznych czynności

Higieną snu określa się zestaw czynności, które mają ułatwiać zasypianie. Tak samo jak każdego wieczoru dbamy o nasze zęby czy ciało, powinniśmy też dbać o to, aby zasypianie było dla nas jak najłatwiejsze. Z moich obserwacji wynika, że szczególnie ważna jest ostatnia godzina przed położeniem się do łóżka. W tym czasie najlepiej:

  • zrezygnować z korzystania z urządzeń elektronicznych, a jeśli to niemożliwe, przyciemnić ich ekrany,
  • zrezygnować z wykonywania pracy,
  • zadbać o ciemniejsze, klimatyczne światło (o tym przeczytacie poniżej),
  • zrezygnować z picia napojów i to nawet wcześniej, aniżeli na godzinę przed udaniem się do łóżka (zminimalizujecie konieczność budzenia się w nocy, by skorzystać z toalety),
  • nie słuchać głośnej muzyki, ewentualnie tylko tę relaksującą i bez tekstu,
  • nie ćwiczyć, a jeśli już to jogę lub delikatną gimnastykę.

Higiena snu to również efekt rutyny, warto więc – w miarę możliwości – próbować precyzyjniej zaplanować sobie czas przed zaśnięciem. Wszystko po to, by organizm przyzwyczaił się, że w ten sposób przygotowuje się do położenia w łóżku.

Przytulna sypialnia jako element higieny snu

Nie ma wątpliwości, że na komfort spania wpływ ma również sposób, w jaki została urządzona sypialnia. Ważne jest jednak także to, jak jej nie urządzać. Warto więc unikać błędów w aranżacji sypialni, takich jak choćby umiejscawianie w niej biura. Oczywiście w małych mieszkaniach często trudno tego uniknąć, jednak kojarzenie tego pomieszczenia z pracą, zazwyczaj nie będzie sprzyjać zasypianiu.

Kolejnym elementem jest oczywiście wygodne łóżko, a raczej materac. W przypadku tego ostatniego szczególnie ważna jest twardość, o której więcej dowiecie się na bardziej specjalistycznych blogach (odsyłam choćby tu). W skrócie jednak, twardość materaca oznaczana jest symbolami H1, H2, H3 oraz H4 i najbardziej uniwersalne są te pośrednie.

Oświetlenie przytulnej sypialni

Mocne światło barwy białej nie sprzyja zasypianiu, o czym doskonale wiedzą osoby, które kiedykolwiek przebywały dłużej w szpitalach. Trzeba więc unikać go również we własnych sypialniach, montując lampy dające przyjazne, przygaszone światło.

Najlepiej więc używać żarówek o ciepłej barwie (informację o barwie można znaleźć również na większości opakowań żarówek). Trzeba przy tym pamiętać, że w sypialniach z białymi ścianami, będzie ono nadawało ścianom żółtego koloru. Poza lampą sufitową, ważne jest oczywiście także oświetlenie przy łóżku. Ono także powinno być delikatne i nieskierowane prosto w nasze oczy.

Źródło: iStock

Coraz częściej w sypialniach gości także lampy solna. Producenci deklarują, że ma ona takie zalety jak:

  • emitowanie jonów ujemnych docelowo mających ułatwiać zasypianie,
  • jonizowanie powietrza (większa liczba tlenu w sypialni),
  • działanie relaksacyjne ze względu na przygaszone światło,
  • łagodzenie stresu,
  • neutralizowanie bakterii, wirusów oraz alergenów.

Warto przy tym pamiętać, aby lampa solna była wyposażona w żarówkę wydzielającą ciepło. Żarówka LED nie będzie odpowiednia, bowiem ogrzewa się w zbyt małym stopniu, aby potęgować pozytywne właściwości takiej lampy solarnej.

Kliknij i dowiedz się więcej o ergonomicznym urządzaniu małej sypialni. Daj znać, jeśli porady Ci się przydadzą!

Przyjemne tkaniny a higiena snu

Przytulna sypialnia to również odpowiednio dobrane tkaniny. Warto inwestować przede wszystkim w te naturalne, takie jak bawełna organiczna czy len. Choć są one zdecydowanie droższe, to dzięki nim ciało oddycha i nie potęgują się objawy alergii, które ma coraz więcej osób.

Przydatny może być również koc, zwłaszcza w zimowe i jesienne wieczory. Będzie on zdecydowanie lepszy, aniżeli zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniu, która zazwyczaj utrudnia spanie.

Przytulna sypialnia dzięki odpowiednim, naturalnym tkaninom.

Istotne znaczenie mają również zasłony. Są one ważne przede wszystkim w mieszkaniach, w których okna nakierowane są na oświetlone drogi, czy inne źródła światła. Można zablokować do nich dostęp właśnie dzięki gęstym zasłonom.

A co z wietrzeniem sypialni?

Często można przeczytać o tym, aby przed położeniem się spać wywietrzyć sypialnię. Takie porady prawdopodobnie były układane w czasach, gdy jakość powietrza nie pozostawiała tak wiele do życzenia i otwarcie okien nie groziło kontaktem ze szkodliwymi dla zdrowia substancjami.

Dlatego też wietrzenie sypialni jako element higieny snu tak, ale najlepiej z późniejszym włączeniem oczyszczacza powietrza. Ten ostatni to niezbyt tania inwestycja, jednak moim zdaniem doskonała właśnie do sypialni, aby ułatwić regenerację podczas snu.

Warto również zdecydować się na rośliny do sypialni. Wśród tych wymagających najmniej opieki poleciłabym przede wszystkim sansewierię gwinejską. Została on uznana przez NASA za jedną z tych, które w sposób najbardziej efektywny oczyszczają powietrze z toksyn. Dodatkowo świetnie wygląda i jest prawie nie do zniszczenia. Czego chcieć więcej?

Źródło powyższych zdjęć to mój ulubiony sklep z roślinami, czyli Plants&Pots. Mam już od nich sansewierię oraz dwa duże zamiokulkasy, które wciąż (!) żyją (a rękę do roślin mam marną).

Inne rośliny, które mają efekt eliminacji toksyn to:

  • daktylowiec niski,
  • chamedora wytworna,
  • epipremnum złociste,
  • skrzydłokwiat.

Oczywiście jeśli macie w domu dzieci lub pupile, warto dodatkowo sprawdzić, czy będą one dla nich bezpieczne.

ASMR przed snem

W wyciszeniu przed snem może pomóc również ASMR. Wedle założenia ma on powodować przyjemne mrowienie w okolicach głowy, choć u mnie delikatne dźwięki pełnią przede wszystkim funkcję odprężającą. Takie filmiki na YouTube (na przygaszonym ekranie telefonu) włączam przed snem i naprawdę działają cuda, ale tylko wtedy, gdy się na nich skupiam i wyłączam myślenie o codzienności.

W przeciwnym razie to… strata czasu. Moim ulubionym, zagranicznym kanałem z takimi treściami jest Latte ASMR, która przygotowuje się do każdego filmiku niczym do roli w filmie. Serdecznie polecam również Polish AMSR Glam oraz Alinę Rose, która również ma kilka filmików o tej tematyce na swoim kanale.

Higiena snu to zdecydowanie szerszy temat i jeśli problem jest poważniejszy, warto porozmawiać ze specjalistą. A czy Wy macie swoje własne rytuały, które sprawiają, że zasypiacie w mig? Jeśli tak, koniecznie się nimi podzielcie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *